myanmar.reismee.nl

mandalay

We hadden een taxi voor de hele dag om ons langs alle bezienswaardigheden te rijden. Om 08:30 stond de taxi voor. Eerst naar een teakhouten tempel, waar we nog de enigen waren. Prachtig oud gebouw met mooi houtsnijwerk. Daarna naar de steenhouwers, waar heel veel boeda's werden gemaakt in alle soorten en maten. Daarna naar het 2e heiligdom in Myanmar een boedabeeld die overdekt is met bladgoud en waar hele rijen mensen stonden te wachten om een blaadje goud toe te voegen. Het was volle maan, feest en dus druk bij de stupa.
Daarna de goudwerkers die stukjes goud platslaan tot bladgoud. Zwaar werk. De lunch was in myanmees kantenklaar restaurant. We konden een aantal bakjes met allerlei vlees groente enzo laten opscheppen, die we met rijst opaten. Het was erg druk. Niet bijzonder wel apart om te zien.
Hierna naar het paleis een gigantisch gebied met een muur en slotgracht eromheen. In de tweede wereldoorlog hebben de engelsen dit gebied platgegooid. Een deel is weer opgebouwd om een indruk te geven hoe het geweest is. Een deel was ingericht met een aantal tronen van de koning.
Hierna naar een deel van het oude paleis dat buiten de muren was geplaats, dit gaf een goede indruk hoe het vroeger was geweest, prachtig met mooi houtsnijwerk.
Daarna twee stupa's waar het grootste boek ter wereld te zien was. In 1700 kleine stupa's was een blad van het boek gehouwen in steen te zien. Heel apart.
Daarna terug naar het hotel waar we hebben gegeten en gingen pakken voor de volgende dag.