myanmar.reismee.nl

bagan dag2

Vandaag met de fiets langs de pagodes en tempels. Gisteren zagen we al dat een deel van de wegen rul zand was, dus hebben we een e-bike gehuurd. Rijd lekker, in het begin wel even wennen. We begonnen bij een leuk klein tempeltje met afbeeldingen van de verleidingen waaraan budha werd blootgesteld, daarna naar een klosster met ruimtes in grotten om te mediteren. Verder nog een paar stupa's en een tempel waar je naar boven kon klimmen. We hebben ons daar verbaasd over de tempels en stupa's zover als je kon kijken. Een heerlijke lunch in old Bagan, waar we ook nog wat tempels hebben bekeken. Terug naar het hotel voor een welverdiende Myanmar bier en daarna dineren.

bagan dag1

m 08:00 stonden de koetsjes met paard klaar voor een tocht langs de pagoden en tempels. Bij Bagan staan op 40 vierkante kilometer 4.000 pagodenden, stupa's en tempels. Een aantal van de belangrijkste hebben we bezocht. Bij twee tempels kon je naar boven, waar je een prachtig overzicht had, zover je kon kijken tempels, tempeltjes, stupa's en stupatjes. In de tempels boedha beelden in alle soorten en maten, sommigen eeuwen oud anderen nieuw. Om 13.00 uur waren we weer in het hotel. Naar het plaatsje gelopen om geld te pinnen (pinnen kan tegenwoordig op heel veel plaatsen, in tegenstelling met wat ze ons vertelden), daarna naar een leuk restaurantje aan de rivier waar we heerlijk hebben gegeten. Terug lopend naar het hotel kwamen we een demonstratie tegen van de league for democracy, schijnt ook al te kunnen in Myanmar. Daarna nog even gezwommen bij het hotel.

naar Bagan

08:00 vertrek om met de bus naar het busstation te gaan. Vanaf het busstation gingen we met de lijnbus naar Bagan, een rit van ongeveer 5 uur. Het eerste deel over een vierbaanssnelweg met weinig verkeer, daarna over kleine wegen en door dorpen. Onderweg een stop van een half uur om wat te eten. Onderweg nog een defect aan de bus, schokdemper of zo iets kapot. In 45 minuten hadden ze het hersteld en konden we verder. De bus strandde vlak voor een klein dorpje, waar we zijn ingelopen en zeker door de jeugd als bijzienswaardigheid werden gezien. We kwamwn in een mooi hotel in nieuw Bagan met een mooi zwembad, waarin we lekker hebben gezwommen. Gegeten in het hotel waar ook eeen marionettenvoorstelling werd gegeven, erg leuk.

fietstocht dag2

Om 8:00 vertrek voor een heuvelig traject met een paar pittige heuvels. Joop is halverwege in de tuktuk gestapt. Onderweg gestopt bij een vrouwenklooster, een koperslager en uiteindelijk bij de grootste berg stenen ter wereld, een stupa die de grootste ter wereld zou moeten worden, 150 meter hoog. Door geldgebrek is er maar 50 meter gereed gekomen, nog steeds een enorm gevaarte. Aardbevingen hebben wel voor grote scheuren gezorgd, Nog een witte stupa bezocht. Met de boot naar de overkant en fietsend terug naar ons hotel.
Leuke tocht waarbij we veel zagen van het leven in Myanmar. De kinderen zagen ons als bijzonderheid en zwaaiden naar ons. Mountainbikes vind ik niet ideaal, druk op je armen en pijn in je nek.

fiesttocht dag1

Vandaag op de fiets, een mountainbike, voor een tweedaagse fietstocht. Om 06:00 uur ontbijten, instuctie krijgen, fiets uitzoeken en uitproberen. Marja ging mee in de tuktuk waar ook de bagage in mee ging. Om 07:00 vertrek. Door het drukke verkeer door de stad, maar het verkeer pastte zich aan ons aan, dus dat viel erg mee. Het leuke van fietsen is dat je goed zicht hebt op het dagelijks leven op straat zoals de monnikken die door de stad lopen om hun kostje bij elkaar te verzamelen. Ook langs de rivier was veel te zien.
De U-Bein voetgangersbrug, de langste teakhouten brug ter wereld van meer dan een kilometer lang hebben we tot de helft gelopen, het is nu de droge periode dus er was weinig water.
Daana langs ruines van oude pagodes, met de boot met fiets en al naar de overkant. Joop en Bert hebben daar gefietst langs kloosters en tempels, Marja reed in een paardenkoets. Terug met de boot en naar ons hotel.

mandalay

We hadden een taxi voor de hele dag om ons langs alle bezienswaardigheden te rijden. Om 08:30 stond de taxi voor. Eerst naar een teakhouten tempel, waar we nog de enigen waren. Prachtig oud gebouw met mooi houtsnijwerk. Daarna naar de steenhouwers, waar heel veel boeda's werden gemaakt in alle soorten en maten. Daarna naar het 2e heiligdom in Myanmar een boedabeeld die overdekt is met bladgoud en waar hele rijen mensen stonden te wachten om een blaadje goud toe te voegen. Het was volle maan, feest en dus druk bij de stupa.
Daarna de goudwerkers die stukjes goud platslaan tot bladgoud. Zwaar werk. De lunch was in myanmees kantenklaar restaurant. We konden een aantal bakjes met allerlei vlees groente enzo laten opscheppen, die we met rijst opaten. Het was erg druk. Niet bijzonder wel apart om te zien.
Hierna naar het paleis een gigantisch gebied met een muur en slotgracht eromheen. In de tweede wereldoorlog hebben de engelsen dit gebied platgegooid. Een deel is weer opgebouwd om een indruk te geven hoe het geweest is. Een deel was ingericht met een aantal tronen van de koning.
Hierna naar een deel van het oude paleis dat buiten de muren was geplaats, dit gaf een goede indruk hoe het vroeger was geweest, prachtig met mooi houtsnijwerk.
Daarna twee stupa's waar het grootste boek ter wereld te zien was. In 1700 kleine stupa's was een blad van het boek gehouwen in steen te zien. Heel apart.
Daarna terug naar het hotel waar we hebben gegeten en gingen pakken voor de volgende dag.

naar Mandalay

s-morgens tijd om de botanische tuin te bezoeken. Met de tuktuk erheen. We waren vrij vroeg dus het was nog heerlijk rustig. Een mooie tuin met veel bloeiende bloemen , een groot bamboebos en een vogeltuin. Terug met de tuktuk, lunchen en daarna 1,5 uur met de taxi naar Mandelay.
Om 4 uur stond de taxi voor om ons naar Mandelay Hill te rijden, een heuvel met uitzicht op de stad, zou bij zonsondergang mooi moeten zijn. Alternatief was een trap van 1700 treden naar boven, maar dat zagen we niet zitten. Het was erg heiig / smog dus het uitzicht viel tegen. Na zonsondergang met de taxi naar beneden naar een restaurant aan de rivier waar we heerlijk hebben gegeten.

naar Pyin Oo Lwin

Uitslapen vandaag. We vertrokken om 10:30 lopend naar het treinstation voor een rit van 5 uur naar Pyin Oo Lwin.
Gelukkig waren er nog 1e klas kaarjes beschikbaar, dus zaten we op stoffen stoelen in plaats van houten banken.
De trein rijdt rustig schommelend door het landschap. Hoogtepunt van de rit was het Gokteik viaduct uit 1901, het destijds op een na hoogste treinviaduct ter wereld. Het viaduct was goed te zien en de trein ging er heel langzaam overheen. Onderweg bij een station viel een van de groepsleden flauw, die later met een taxi alsnog naar het hotel kwam. De trein bleef zeker drie kwartier wachten.
Met een taxi naar ons hotel en s-avonds lopend naar een leuk restaurant. Het is in de avond best fris, we zitten op 1100 meter