myanmar.reismee.nl

trekking dag2

Bij zonsopgang om ong 06:30 werd het dorp actief en wij wakker. Wasgelegenheid was erg sober, een bak water en een bakje om je af te spoelen. Het ontbijt was witte rijst met een gebakken en en banaan. Om 08:00 vertrokken we, heerlijk koel. Eerst een stuk omhoog naar het hoogste punt, maar vandaar veelal dalend met nog een stijging van ong 100 meter. De wandeling ging deels door een mooi bamboebos. Rond 13:00 waren we bij het plaatsje waar een tuktuk ons opwachtte oms naar de plaats te brengen, waar we nog een lunch kregen. In het hotel lekker onder de douche.

Marja en Joop hebben smorgens met de groep een wandeling gemaakt met onder andere een bezoek aan een bamboepapierfabriek.

S-middags nog even door de lokale markt gelopen en het verder rustig aangedaan.

trekking dag1

Om 07:00 met de lokale bus naar Kyaukme. De koffers op het dak en wij op bankjes binnenin. Onderweg werden Burmesen meegenomen tot de bus helemaal vol zat. Rond 08:45 kwamen we bij het hotel aan. Hier splitste de groep zich in tweeen. 7 gingen een trekking doen en 11 bleven in het hotel. Bert ging mee met de trekking, Marja en Joop bleven in het hotel.

De trekking begon om 10:00, na een rit van 30 minuten met een tuktuk buiten het stadje. De eerste dag weas omhoog. De eindbestemming lag 500 meter hoger, het hoogste punt op de route lag 620 meter hoger. Er was nog een stukje naar beneden en weer mohoog. In totaal ong 700 meter klimmen. Om 16:30 waren we op bestemming. Best pittig, maar goed te doen. Onderweg door een mooi beboste omgeving met leuke dorpjes. De gids amuseerde ons met goocheltruckjes en verzorgde ons goed met hapjes en drankjes.
Op de bestemming sliepen en aten we bij mensen thuis op een kamer op matjes.

Marja en Joop brachten een bezoek aan een festival bij een klooster. De monikken vonden ons bezoek heel bijzonder en een hele eer, we werden dan ook uitgebreid op de fotot gezet. We werden uitgenodigd voor de lunch en een uitgebreide tafel stond voor ons klaar.

hsipaw

S-morgens een leuke wandeltocht over het platteland. Onderweg een bezoek aan een noodle fabriekje, van rijst tot noodle. Veel mensen en ook buffels aan het werk op de velden. De rijst is er nog niet, pas in juli als de regen komt. Gelunched op een mooi terras aan de rivier. s-middags nog een wandeling gemaakt naar little bagan. Hier stonden een aantal vervallen pagodes waar de bomen uitgroeiden, prachtig gezicht in de avondzon. Er wwas ook een teakhouten klooster met een bambo budha.

naar Hsipaw

Om 03:45 ging de wekker, om 04:30 vertrek naar het vliegveld en om 106:00 de vlucht van een uur naar Mandalay.
Vandaar met de bus naar Hsipaw, een rit van ruim zes uur. We reden op de weg naar China met veel vrachtverkeer. We moesten door een kloof waar onderweg de remmen, banden en motor van vrachtauto's, maar ook van onze bus moesten afkoelen.
Onderweg een paar ossewagens, waarmee jongens als prins verkleed naar het klosster worden gereden om daar kaal geschoren en in monnikkleding worden gekleed, zoals budha de overgang van het aardse naar het spirutuele onderging.

Uiteindelijk voor 2 nachten in een leuk hotel terecht gekomen.

terug naar yangon

Met de bus weer terug naar Yangon. Onderweg gestopt bij een rubberplantage. Gaf een goed inzicht hoe het werkte. De arbeiders werden goed betaald, eur 90 p/m en een gratis woning. (het gemiddelde salaris is eur 60 p/m).
Hierna door naar Bago waar we een stupa bezochten, twee liggende budha's van enorme afmetingen en een paleis van de vroegere koningen.

Met de trein verder naar Yangon, een rit van 2 uur in een hobbelende trein met houten banken.
je had een mooi zicht op het platteland met veel rijstbouw.

Morgen om 04:30 verder met het vliegtuig en een busrit van 6 uur.

gouden rots

Vandaag om 7 uur vertrek voor een bezoek aan de gouden rots. Onderweg gestopt bij een oorlogskerkhof en een leuke markt. Om 12.30 waren we bij de bestemming. Eerst gelunched en daarna met een truck naar boven. De truck werd helemaal vol geladen met bezoekers. Erg oncomfortabel op de harde banken. We moesten ongeveer 1000 meter naar boven. Marja en Joop zijn helemaal naar boven met de truck gegaan. Bert is met de groep de laatste 300 meter naar boven gaan lopen. Een pittige wandeling van ruim een uur.
De gouden rots was een met bladgoud bedekte rots die op een randje balanceert. Eromheen een heel gedoe vol devotie.
Apart om te zien. Met de truck weer terug en dan naar ons hotel in de buurt. Leuk hotel

Yangon

Met de bus naar de shwedagon pagode in Yangon. Dit belangrijkste religieuse bouwwerk in Myanmar is een complex met 80.000 boedha beelden. De pagode is met bladgoud bedekt, dat nu vervangen werd, dus de pagode in de steigers.

Je moet op blote voeten door het tempelcomplex lopen, na 2,5 uur voel je dat wel. Prachtig om de gebouwen en beelden te zien, maar zeker zo interessant zijn de mensen die daar bidden en offers brengen. Het was zondag dus best druk.

daarna in een Myanmees restaurant gegeten, smaakte prima. Het was wel een drukte want er aten veel lokalen. Per maaltijd inclusief drank waren we 3 euro pp kwijt, kan je nog een keer voor gaan eten.

De bus zette ons af in het centrum van Yangon voor een middag ter vrije besteding. We hebben eerst in het centrum de oude gebouwen, een park en uiteraard een stupa bekeken. Daarna met een pont naar de overkant met nog een paar honderd mensen die van alles meesleepten. Aan de overkant hebben we ons met fietsen met een zitbakje aan de zijkant laten rondfietsen, hard werken voor de jongens. Apart plaatsje met smalle wegen waar je alleen met fiets of brommer kan komen. Terug met weer een volle boot.
Na wat gedronken te hebben met de taxi naar een restaurant in de buurt van het hotel. Kostte wat tijd , druk op de weg en veel files.
Lekker gegeten en naar bed, morgen weer vroeg op, om 7:00 uur vertrek.

naar myanmar

De vlucht vertrok om 10.00 naar Myanmar, met een uurtje rijden vertrokken we om 8.00 uit het hotel. Zaterdag, ook daar rustig op de weg.
Na een rustige vlucht kwamen we om na een vlucht van 2:50 uur om 11.15 aan.
We werden opgewacht door de reisleider, pinden geld op het vliegveld en reden met de bus naar ons hotel.
s-middags een wandeling gemaakt naar twee kloosters met heel grote boedha beelden, een liggend en een zittend.
Met een student door het kloostergebied gelopen en het leven daar bekeken.
Myanmar is snel aan het veranderen, pinnen is zeker in de grote steden goed mogelijk, moderne winkelcentra naast kleine winkeltjes. In het klooster lijkt de tijd wel stil te staan.
s-avonds een maaltijd met de groep.